Program „Mój rower elektryczny” w 2025 roku przewiduje dofinansowanie zakupu ekologicznych jednośladów.
Sprawdźmy, co już wiadomo na temat planowanych dopłat do rowerów elektrycznych i jakie warunki musisz spełnić, by z nich skorzystać.
Czego dowiesz się z lektury?
- Planowane dopłaty obejmują zakup rowerów elektrycznych (do 2500–5000 zł). Dotacja ma pokrywać do 50% kosztów kwalifikowanych.
- Beneficjentami mają być przede wszystkim osoby fizyczne. W starszych wersjach zakładano również udział samorządów i przedsiębiorców, ale nowsze propozycje zawężają dostępność. Nabór ma ruszyć w 2025 roku, jednak konkretna data zależy od ustaleń dotyczących finansowania.
- Program ma wspierać rozwój ekologicznego transportu, ograniczyć emisję i korki, oraz promować zdrowy tryb życia. Proces najpewniej będzie obejmować zakup nowego roweru, złożenie wniosku z fakturą i uzyskanie refundacji. Dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu.
Uwaga: informacje bazują na różnych źródłach, w tym projektach programu z 2024 i 2025 roku. Kształt programu może ulegać zmianie w czasie. Aktualnie nabór jest planowany na II kwartał 2025, więc warto śledzić aktualizowane wiadomości w tym temacie.
Przeczytaj również
👉🏻 Jak wydłużyć żywotność baterii w rowerze elektrycznym?
👉🏻 Regeneracja baterii roweru elektrycznego – na czym polega?
👉🏻 Cena regeneracji baterii roweru elektrycznego – ile kosztuje usługa?

Z wpisu dowiesz się:
Co nowego w programie „Mój rower elektryczny” na 2025 rok?
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) pracuje nad wdrożeniem programu dopłat do zakupu rowerów elektrycznych. Po konsultacjach społecznych z lipca 2024 roku NFOŚiGW kontynuuje prace nad optymalizacją projektu.
Warto zaznaczyć, że istnieje pewna rozbieżność w dostępnych informacjach. Według niektórych źródeł, w lutym 2025 rozpoczęły się nowe konsultacje społeczne projektu, według innych – program napotyka na trudności z finansowaniem ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Ile wyniesie dofinansowanie do roweru elektrycznego?
Informacje o wysokości dofinansowania różnią się w zależności od źródła i wersji projektu. Poniżej przytaczamy dostępne informacje.
Wersja z większym budżetem (300 mln zł) – nie weszła w życie
- Do 5000 zł na standardowy rower elektryczny (50% kosztów kwalifikowanych).
- Do 9000 zł na rower elektryczny cargo lub wózek rowerowy (50% kosztów kwalifikowanych).
Wersja z mniejszym budżetem (50 mln zł) – aktualna
- Do 2500 zł na standardowy rower elektryczny (50% kosztów kwalifikowanych).
- Do 4500 zł na rower cargo lub wózek rowerowy (50% kosztów kwalifikowanych).
Dla przeciętnego użytkownika nawet ta niższa kwota dofinansowania to duże wsparcie. Przy cenie porządnego roweru elektrycznego oscylującej wokół 6000-7000 zł, dotacja w wysokości 2500 zł stanowi ok. 35-40% wartości, co zdecydowanie może przybliżyć wielu osobom decyzję o zakupie.
Kto może dostać dofinansowanie na rower elektryczny?
Jednym z najważniejszych pytań dotyczących programu „Mój rower elektryczny” jest określenie grupy potencjalnych beneficjentów.
Analizując dostępne materiały informacyjne oraz projekty programu, można zauważyć, że zakres uprawnionych do otrzymania dotacji ulegał zmianom w kolejnych wersjach projektu. Tu również informacje nie są jednoznaczne.
- Pierwotny projekt zakładał, że z dofinansowania będą mogły skorzystać osoby fizyczne, jednostki samorządu terytorialnego oraz niektórzy przedsiębiorcy (np. firmy kurierskie).
- Nowszy projekt prawdopodobnie zawęża grupę beneficjentów tylko do osób fizycznych.
Dla małych przedsiębiorców z branży gastronomicznej czy kurierskiej ograniczenie dostępu do programu może być rozczarowujące, ponieważ rower cargo mógłby skutecznie obniżyć koszty lokalnych dostaw i stanowić bardzo ekologiczną alternatywę dla samochodu.

Na jaki pojazd można otrzymać dotację?
Zakres pojazdów objętych programem „Mój rower elektryczny” jest precyzyjnie określony w dokumentacji programowej. Nie każdy jednoślad z silnikiem elektrycznym będzie się kwalifikował do dofinansowania.
Warto dokładnie zapoznać się z definicjami i wymaganiami technicznymi, aby uniknąć rozczarowania przy składaniu wniosku. Program obejmuje trzy rodzaje pojazdów.
- Rower elektryczny – klasyczny jednoślad ze wspomaganiem elektrycznym.
- Rower cargo – przystosowany do przewozu towarów lub dzieci.
- Wózek rowerowy – szerszy pojazd (powyżej 0,9 m) do transportu osób lub rzeczy.
Każdy z tych pojazdów różni się konstrukcją i przeznaczeniem, jednak wszystkie muszą spełniać określone parametry techniczne, żeby w ogóle kwalifikować się do dofinansowania.
Interesującą opcją są rowery cargo, które stają się coraz popularniejszym rozwiązaniem w miastach, umożliwiając transport dzieci lub większych zakupów bez konieczności korzystania z samochodu.
Kiedy rusza nabór wniosków o dopłaty do rowerów elektrycznych?
Według dostępnych informacji, nabór wniosków jest zaplanowany na II kwartał 2025 roku, jednakże dokładna data nie została jeszcze ogłoszona. Wiele zależy od finalizacji źródeł finansowania programu.
Pierwotnie zakładano, że program otrzyma środku z tzw. Funduszu Modernizacyjnego, jednak Europejski Bank Inwestycyjny nie zaakceptował tego obszaru do dofinansowania. NFOŚiGW szuka więc alternatywnych źródeł.
Czy rower elektryczny można odliczyć od podatku?
Obecnie w polskim systemie podatkowym nie ma możliwości odliczenia zakupu roweru elektrycznego na użytek prywatny od podatku dochodowego. Natomiast dofinansowanie z programu „Mój rower elektryczny” nie będzie podlegało opodatkowaniu.
Przedsiębiorcy mogą z powodzeniem zaliczyć zakup roweru elektrycznego do kosztów uzyskania przychodu, jeśli tylko pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie do celów biznesowych. Tę kwestię warto skonsultować ze swoim księgowym lub doradcą podatkowym.
Jaki jest cel programu „Mój rower elektryczny”?
Program ma przede wszystkim zachęcić Polaków do przesiadki z samochodów na bardziej ekologiczną formę transportu. Jakie są główne cele programu?
- Obniżenie zużycia paliw emisyjnych w transporcie.
- Redukcja emisji zanieczyszczeń w miastach.
- Zmniejszenie korków i hałasu w przestrzeni miejskiej.
- Promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia.
- Rozwój dobrych praktyk transportowych.
Tego typu programy dopłat do rowerów elektrycznych sprawdziły się w wielu krajach europejskich, przynosząc korzyści zarówno dla środowiska, jak i zdrowia mieszkańców.
Co zrobić, by skorzystać z dofinansowania?
Szczegółowe procedury nie są jeszcze znane, prawdopodobnie jednak proces będzie wyglądał następująco.
- Zakup nowego roweru elektrycznego wyprodukowanego nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu.
- Złożenie wniosku o dofinansowanie z wymaganymi dokumentami (m.in. faktura zakupu).
- Otrzymanie refundacji po pozytywnej weryfikacji wniosku.
W odróżnieniu od wcześniejszych wersji projektu, prawdopodobnie zrezygnowano z wymogu rejestracji pojazdu na policji oraz specjalnego oznakowania numeru na ramie roweru.

A co ze zużyciem baterii elektrycznych rowerów?
Program „Mój rower elektryczny” daje nadzieję na popularyzację ekologicznego transportu w Polsce. Mimo niepewności co do ostatecznego kształtu programu, warto śledzić oficjalne komunikaty Funduszu NFOŚiGW, aby być na bieżąco z informacjami.
Wiemy, że częstą obiekcją osób planujących zakup e-bike, jest zużycie elementów eksploatacyjnych – głównie baterii rowerowej. Na szczęście oferowane przez BTO.pl usługi regeneracji baterii roweru elektrycznego, pozwalają wydłużyć żywotność sprzętu i zapobiegają kosztownym inwestycjom w fabrycznie nowe akumulatory.
Artykuł powstał na podstawie informacji dostępnych w lutym/marcu 2025 r. i może ulec zmianie wraz z publikacją oficjalnych wytycznych programu.