Miłośników jazdy na rowerze przybywa z każdym rokiem. Powodów jest wiele, ponieważ to zdrowa forma aktywności, dobry pomysł na trening, relaks czy zwyczajnie szybszy i wygodniejszy sposób na przemieszczanie się po mieście, które jest często zakorkowane. Wielu z nich jeździ także po zmroku z różnych przyczyn, a niektórzy zwyczajnie wolą widoki i atmosferę, gdy miasto zakrywa całun mroku.
- Przepisy wymagają, aby rower był wyposażony w białe lub żółte światło z przodu oraz czerwone światło odblaskowe z tyłu, widoczne z odległości 150 m. Oświetlenie musi być włączone po zmroku, w tunelach i przy złej pogodzie.
- Wybór odpowiedniego oświetlenia zależy od warunków jazdy. E mieście wystarczy 200-300 lumenów, na szosach 500-1000 lumenów, a w lesie ponad 800 lumenów.
- Bezpieczeństwo nocnej jazdy wymaga nie tylko odpowiedniego oświetlenia, ale też kasku, ochraniaczy, sprawnego roweru i znajomości przepisów ruchu drogowego.
Niezależnie od tego, kiedy i gdzie lubimy jeździć, powinniśmy pamiętać o bezpieczeństwie. Jego podstawą dla każdego rowerzysty są odpowiednie światła i kask.
Z wpisu dowiesz się:
Jazda na rowerze nocą — co na to przepisy?
Rowerzystów tak, jak innych uczestników ruchu ulicznego, obowiązują konkretne przepisy. Dotyczą one nie tylko sposobu poruszania się, ale również wyposażenia pojazdów, w tym jednośladów. Chodzi przede wszystkim o przepisy dotyczące oświetlenia rowerowego.
Rower musi mieć światło pozycyjne z przodu. Najlepiej, by było one o barwie białej albo żółtej selektywnej. Kolejnym obowiązkowym elementem wyposażenia roweru jest światło z tyłu roweru, które powinno być odblaskowe w kolorze czerwonym. Światła pozycyjne mogą być migające.
Przepisy prawa jasno mówią, że rowerzysta ma obowiązek włączyć przednie i tylne lampki rowerowe po zmroku, a także w trakcie jazdy w tunelu i przy złych warunkach atmosferycznych. Ponadto powinien trzymać się pobocza drogi lub jechać, jak najbliżej krawędzi drogi i nie podejmować manewru wyprzedzania innych pojazdów.
Nocna jazda rowerem — widocznie znaczy bezpiecznie
Należy mieć na uwadze, że dobra widoczność po zmroku na drodze może uratować nam życie. To podstawowa gwarancja bezpieczeństwa podczas jazdy w nocy. Z tego powodu należy zainwestować w odpowiednie lampki rowerowe. Muszą one w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza być widoczne z odległości 150 m. Światło z przodu w rowerze może być umieszczone na kierownicy. Lampki na kierownicy i tylna nie powinny być umiejscowione wyżej, niż 150 cm i nie niżej, niż 25 cm od powierzchni jezdni.
Wiadomo jednak, że na drodze zdarzają się różne sytuacje, a sam sprzęt potrafi być też zawodny. Żarówka lub dioda LED może się “spalić”, a bateria lub akumulator, zasilające oświetlenie rowerowe, po prostu wyczerpać i wtedy pozostajemy bez źródła światła. To stanowi zagrożenie nie tylko dla nas, ale i dla innych.
Warto zadbać zatem o awaryjny zapas. Może to być zastępcze źródło energii, jak powerbank czy akumulator w zależności od światła, jakie posiadamy, które pozwolą na naładowanie lampki. Nie są jednak przydatne, gdy coś się uszkodzi lub przepali. W takich przypadkach dobrym rozwiązaniem może być dynamo, które nie potrzebuje zewnętrznego źródła energii, bo samo ją wytwarza podczas jazdy. Zapasowa lampka rowerowa też może być przydatna.
Należy pamiętać, że odpowiednią widoczność zapewniają dopiero przednie i tylne światło oraz odblaski barwy żółtej lub czerwonej. W taki komplet powinien wyposażyć się każdy, kto używa roweru, szczególnie w nocy.
Jazda rowerem po zmroku — zasady bezpieczeństwa
Dobre przygotowanie to zawsze dobry pomysł, dzięki temu będziemy bezpieczni i gotowi na niespodziewane sytuacje. Każdy, kto decyduje się poruszać się na rowerze, powinien zadbać o następujące elementy: sprawny rower, kask i ochraniacze, oświetlenie, znajomość zasad ruchu drogowego oraz oczywiście ostrożność.
Po pierwsze, ostrożności nigdy za wiele. Nawet jeśli my uważamy i stosujemy się do zasad ruchu drogowego, znajdą się tacy, którzy tego nie robią. Warto zawsze zachowywać czujność podczas jazdy, a już szczególnie nocnej. W sytuacji wypadku lepiej mieć coś, co zapewni nam ochronę, jak kask i ochraniacze, które przyjmą przynajmniej częściowo obrażenia. Oczywiście podstawą jest sprawny rower z dobrym obowiązkowym oświetleniem.
Musimy mieć światło z przodu i tyłu oraz odblask trójkątny lub w kształcie innym niż trójkąt. Wiadomo jednak, że różne sytuacje mogą się zdarzyć w drodze, warto mieć przy sobie podstawowe zabezpieczenie w postaci narzędzi i dodatkowego źródła światła lub możliwości ładowania na bieżąco. Narzędzia pozwolą na naprawę drobnych usterek, jak np. zsunięcie się łańcucha czy regulacja siodełka.
Jakie oświetlenie do roweru wybrać na nocną przejażdżkę?
Wybór zestawu oświetlenia rowerowego nie jest tak łatwym zadaniem, jakby mogło się wydawać. Pod uwagę należy wziąć kilka parametrów, a przede wszystkim w pierwszej kolejności określić, w jakich warunkach chcemy przemieszczać się nocą. Inaczej należy bowiem przygotować się do jazdy po zmroku po mieście, a inaczej w przypadku lasu.
Podstawowym kryterium przy wyborze lampki jest moc światła. Podaje się ją w lumenach — im ich więcej, tym światło będzie silniejsze, czyli oświetli drogę dalej i jaśniej. Po drugie, lampka ma służyć nam na zewnątrz, a warunki na drodze mogą być różne, więc warto wybierać modele wodoodporne. Najlepszym rozwiązaniem będą modele z certyfikatem IPX4.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest żywotność. Im czas pracy baterii jest dłuższy, tym rzadziej musimy ładować lampkę i zapewni ona oświetlenie przez dłuższy czas, więc nawet na długich trasach.
Nocna jazda w mieście
Tak, jak już zostało wspomniane, ważne są warunki jazdy. Inna lampka sprawdzi się lepiej w mieście, a inna poza nim. W mieście mamy latarnie i światła, więc jest raczej jasno, a dzięki ścieżkom rowerowym, także bezpiecznie. W takim przypadku wystarczy światło o mocy 200-300 lumenów. Dzięki temu nie będziemy również oślepiać pozostałych uczestników ruchu drogowego lub ścieżki rowerowej.
Nocne oświetlenie do roweru szosowego
Na szosach i ulicach wiejskich często oświetlenie nie jest tak efektywne, a zdarza się, że w ogóle go nie ma. W takiej sytuacji bez odpowiedniego światła przy rowerze jesteśmy zagrożeni i stanowimy niebezpieczeństwo dla innych. Na takie drogi najlepsze będą lampki o mocy 500 – 1000 lumenów.
Nocna jazda po lesie
Las to najtrudniejsze warunki, gdyż nie możemy tutaj liczyć na sztuczne oświetlenie, a i czyhających przeszkód jest też więcej. Nieważne, czy to nierówna droga, piach, drzewa i krzaki, czy zagubione zwierzę — takie spotkanie po ciemku może źle się skończyć.
W lesie potrzebujemy mocniejszego światła, więc moc 800 – 1000 lm lub więcej, zapewni nam bezpieczeństwo podczas nocnej przejażdżki. W takim przypadku dodatkowo dobrze, kiedy strumień światła rozchodzi się stożkowo, a nie liniowo, bo wtedy widzimy lepiej także boczne przeszkody i nie zahaczymy o nic.
Jeżeli chcemy zakupić uniwersalne światło, bo nie wiemy, w jakich warunkach będziemy się przemieszczać po ciemku lub w planach mamy po trochę wszystkiego to warto postawić na lampki z trybami świecenia. Dzięki temu będziemy mogli ustawić intensywność i rodzaj światła w zależności od wybranego modelu lampy.
Odpowiednie oświetlenie do roweru znajdziesz w sklepie BTO!
Niezależnie od tego, jakiego typu oświetlenia szukasz, czy jaką trasę lubisz najbardziej, w sklepie BTO.pl znajdziesz wszystko, co potrzebne. Oferujemy szeroki wybór produktów od renomowanych producentów, jak MacTronic czy EMOS. Posiadamy w ofercie również zestawy lampek.
Nasze światła rowerowe charakteryzują się wytrzymałością i łatwym systemem mocowania. Wysoka jakość naszych produktów to gwarancja, że przejazdy rowerowe spełniają wymogi bezpieczeństwa.