Zużycie baterii roweru elektrycznego to naturalny proces, który jednak nie musi oznaczać jej wymiany na całkowicie nową. Jeśli żywotność pakietu zasilającego Twój rower dobiega końca, to z pomocą przychodzi usługa regeneracji baterii rowerowej, oferowana przez BTO. Na czym polega regeneracja baterii roweru elektrycznego? Tego dowiesz się z dzisiejszego artykułu. O czym piszemy?
- Większość pakietów akumulatorów do rowerów elektrycznych jest zbudowana z ogniw 18650 w technologii Li-Ion.
- Usługa regeneracji zaczyna się od wyceny i dostarczenia do nas pakietu akumulatorowego przez klienta, następnie przeprowadzamy diagnostykę i wymieniamy ogniwa. Obudowa i układ elektroniczny BMS muszą być sprawne i nieuszkodzone.
- Regeneracja nie zawsze jest możliwa, dlatego do każdego przypadku podchodzimy indywidualnie.
Pamiętaj, że często regeneracja jest nie tylko tańsza, niż zakup nowego pakietu. Nierzadko po prostu łatwiej i szybciej będzie zregenerować akumulator, dbając tym samym o środowisko i ograniczając produkcję elektroodpadów.
Z wpisu dowiesz się:
Jak jest zbudowany akumulator do roweru elektrycznego?
W klasycznym ujęciu akumulator do roweru elektrycznego to właściwie pakiet akumulatorowy, zbudowany z wielu połączonych ze sobą ogniw, najczęściej typu Li-Ion 18650. Ich liczba zależy od napięcia, wymaganego do zasilania napędu elektrycznego oraz pojemności pakietu, wynikającej z zakładanego zasięgu pojazdu.
Ogniwa są zamknięte w szczelnej obudowie, a całość jest zarządzana przez system BMS (ang. Battery Management System). Specjalny układ elektroniczny dba o bezpieczeństwo pracy baterii, balansowanie ogniw oraz komunikację z resztą układu napędowego.
Bateria, pakiet a akumulator do roweru – czy to to samo?
W branży rowerów elektrycznych terminy „bateria”, „pakiet” i „akumulator” są często stosowane zamiennie. Formalnie rzecz biorąc, akumulator to urządzenie, które można wielokrotnie ładować, w przeciwieństwie do baterii jednorazowych.
Pakiet to z kolei zestaw połączonych ze sobą ogniw, tworzących funkcjonalną całość. W praktyce jednak wszystkie te określenia odnoszą się do tego samego elementu – źródła zasilania roweru elektrycznego, czyli pakietu ogniw akumulatorowych.
Jak wygląda regeneracja akumulatorów rowerowych w BTO?
Proces regeneracji baterii roweru elektrycznego w BTO zaczyna się od kontaktu klienta z serwisem. Potrzebne są zdjęcia ładowarki, gniazda, samego pakietu oraz informacje o objawach usterki. Czasem konieczne jest podanie informacji z tabliczki znamionowej. Na tej podstawie wstępnie oceniamy, czy można regenerować pakiet, czy trzeba poszukać całkowicie nowego.
Jeśli tak, klient wysyła do nas kompletny pakiet wraz z ładowarką – kurierem lub dostarcza osobiście do siedziby BTO w Łodzi. Po otrzymaniu przesyłki otwieramy obudowę i oceniamy stan ogniw oraz elektroniki. Na tej podstawie budujemy nowy pakiet, wykorzystując oryginalne elementy, jak obudowa i system BMS.
Bardzo ważne jest precyzyjne spasowanie wszystkich elementów, co czasem bywa wyzwaniem. Po zmontowaniu pakiet przechodzi jeszcze specjalny test. Chcemy w ten sposób upewnić się, że wszystko działa jak należy – pakiet jest prawidłowo ładowany i w poprawny sposób może zasilać napęd rowerowy. Gotowy i zregenerowany akumulator wysyłamy do klienta.
Dlaczego po regeneracji bateria roweru może mieć większą pojemność?
Warto mieć na uwadze, że regeneracja baterii roweru elektrycznego to nie tylko przywrócenie jej sprawności, ale często też okazja do zwiększenia pojemności. Dzieje się tak, bo do regeneracji wykorzystujemy najnowsze dostępne ogniwa, często o wyższej gęstości energii niż w oryginalnym pakiecie sprzed kilku lat. Dzięki temu, bez zmiany gabarytów, jesteśmy w stanie zmieścić więcej energii, a tym samym zapewnić większy zasięg roweru na jednym ładowaniu.
Czy regeneracja baterii do roweru elektrycznego zawsze jest możliwa?
Niestety, nie zawsze jesteśmy w stanie przywrócić akumulator do pełnej sprawności. Czasem przeszkodą jest elektronika – gdy płytka BMS ulegnie zablokowaniu, regeneracja staje się niemożliwa. Problematyczne bywają też niektóre rozwiązania producentów, jak zalanie pakietu silikonem czy nietypowe złącza.
Dużo zależy od konkretnego przypadku, dlatego zawsze prosimy klienta o przesłanie zdjęć i szczegółowych informacji. Dopiero na tej podstawie jesteśmy w stanie ocenić, czy podejmiemy się regeneracji danego akumulatora.
Ile kosztuje naprawa i regeneracja baterii rowerowych?
Konkretna cena regeneracji baterii do roweru elektrycznego zależy od wielu czynników, m.in. rodzaju ogniw, pojemności znamionowej, stopnia zużycia pakietu czy konieczności wymiany elektroniki. Dlatego każdy przypadek wyceniamy indywidualnie. Proces zaczyna się od wstępnej wyceny usługi na podstawie zdjęć i opisu. Ostateczną cena regeneracji baterii rowerowej jest ustalana po otrzymaniu pakietu i jego rozebraniu.
Nie możemy Ci podać jednej, uniwersalnej stawki – jednak regeneracja niemal zawsze jest tańsza od zakupu nowego akumulatora. Często udaje się też zwiększyć pojemność, co dodatkowo podnosi opłacalność takiego rozwiązania.
Profesjonalna regeneracja pakietów w laboratorium BTO.pl w Łodzi
W większości przypadków regeneracja akumulatora do roweru 36V lub innego rodzaju pakietu pozwala przywrócić go do pełnej sprawności, a nawet zapewnić dodatkową pojemność. Dysponujemy nowoczesnym, świetnie wyposażonym laboratorium i wykwalifikowanym personelem z ogromnym doświadczeniem.
Zregenerowany u nas akumulator będzie służył Ci przez długie lata, zapewniając doskonały zasięg w rozsądnej cenie, jeżeli oczywiście również będziesz o niego dbał w odpowiedni sposób. Zamiast wydawać krocie na nowy pakiet, podaruj swojej baterii drugie życie. Skontaktuj się z nami, opisz swój problem, a my wycenimy dla Ciebie usługę.